Muzeul Cฤrศii ศi Exilului Romรขnesc รฎl sฤrbฤtoreศte astฤzi pe marele regizor ศi profesor de talie mondialฤ Andrei ศerban, nฤscut la data de 21 iunie 1943 la Bucureศti, unul dintre donatorii care au contribuit la crearea fondului muzeal.
Colecศia โAndrei ศerbanโ a intrat รฎn patrimoniul Muzeului Cฤrศii ศi Exilului Romรขnesc รฎn anul 2018, la aproape doi ani de la apariศia acestui inedit proiect cultural.
โAm auzit despre Muzeul Exilului de la academicianul Basarab Nicolescu, care a avut ideea sฤ-mi propunฤ sa donez o mare parte din arhivele personale. Domnia sa mi-a descris รฎn termeni extrem de entuziaศti oferta care i s-a fฤcut de cฤtre Biblioteca Aman din Craiova pentru a participa la รฎnfiinศarea Muzeul Cฤrศii ศi Exilului Romรขnesc, o iniศiativฤ รฎn premierฤ รฎn Romรขnia. Iniศiativa mi s-a pฤrut binevenitฤ. Cei care sunt interesaศi de activitatea mea de peste jumฤtate de secol รฎn SUA ศi รฎn lume vor avea acum posibilitatea sฤ cerceteze direct toate documentele donate: zeci de spectacole surprinse pe peliculฤ, fotografii ศi afiศe de salฤ, foarte multe reviste ศi ziare care cuprind cronici de spectacole realizate, dar ศi รฎnscrisuri ศi documente despre activitatea didacticฤ de la Columbia University, activitate care s-a รฎntins pe parcursul a 26 de aniโ, a declarat Andrei ศerban รฎn momentul semnฤrii actului de donaศie.
Andrei ศerban a regizat, la vรขrsta de doar 13 ani, โNฤpastaโ lui Caragiale, รฎn care a ศi interpretat rolul lui Ion Nebunu, o melodramฤ care anunศa parcursul fulminant la care avea sฤ se รฎnhame tรขnฤrul regizor. Considerat, dupฤ fericita caracterizare a lui Robert Brustein, important critic ศi creator de teatru, โunul dintre cei mai importanศi regizori de teatru din perioada postbelicฤโ, Andrei ศerban a absolvit, รฎn 1968, dupฤ ศapte ani de studiu, cursurile de actorie ศi apoi regie la Institutul de Artฤ Teatralฤ ศi Cinematograficฤ Bucureศti.
Pentru cฤ รฎncฤ de timpuriu era adeptul conceptelor teatrale originale, Andrei ศerban a participat รฎn perioada studiilor la numeroase festivaluri studenศeศti din Europa. Punerea รฎn scenฤ a unor spectacole precum โUbu regeโ, โIulius Cezarโ, โArden din Favershamโ, โOmul cel bun din Seciuanโ, โIonaโ sau โNoaptea รฎncurcฤturilorโ, toate รฎn cea de-a doua jumฤtate a anilor โ60, aveau sฤ-i aducฤ atรขt recunoaศterea unanimฤ la nivel naศional cรขt ศi renumele de tรขnฤr regizor care โatacฤ piese de genuri diferiteโ. Participarea la Festivalul Mondial de Teatru Studenศesc de la Zagreb (1966), cu piesa โNu sunt Turnul Eiffelโ, avea sฤ reprezinte marea ศansฤ de care se leagฤ รฎnceputul unui lung exil artistic. Remarcat cu acea ocazia de Ellen Stewart, fondatorul ศi directorul Clubului de teatru experimental โLa MaMaโ din Statele Unite ale Americii, care i-a adresat, doi ani mai tรขrziu, invitaศia oficialฤ de a i se alฤtura รฎn proiectul teatral fondat la New York, Andrei ศerban avea sฤ pฤrฤseascฤ Romรขnia รฎn 1969 cu destinaศia finalฤ Statele Unite ale Americii.
La doar cรขศiva ani de la sosirea pe tฤrรขmul tuturor posibilitฤศilor, Andrei ศerban era considerat de New York Times unul dintre cei mai buni regizori din America, iar รฎn 1977, dupฤ succesul cu โLivada de viศiniโ pe Broadway, unul dintre cei mai importanศi regizori novatori din lume. Montฤrile ศi metodele lui Andrei ศerban au atras admiraศia, curiozitatea ศi simpatia lumii teatrale de dincolo de Pacific. โFragmente dintr-o trilogie anticฤโ, โMedeeaโ, โAgamemnonโ, โLivada cu viศiniโ, โPescฤruศulโ, โTrei suroriโ, โMaestrul ศi Margaretaโ, โAvarulโ, โUnchiul Vaniaโ, โRegele cerbโ, โFemeia ศarpeโ, โUmbrele din Cherbourgโ, โSganarelleโ, โFemeia รฎndฤrฤtnicฤโ, โLysistrataโ, โPericlesโ, โMerchand of Veniceโ ศi โA douฤsprezecea noapteโ, sunt doar cรขteva dintre punerile รฎn scenฤ care l-au transformat pe Andrei ศerban รฎntr-o veritabilฤ stea a teatrului mondial contemporan. Apreciat pentru viziunea demonstratฤ รฎn montarea tragediei antice, ca ศi pentru transformarea miturilor vechi รฎn poveศti cu tรขlc, adaptate lumii รฎn care trฤim, regizorul romรขn a fost pe bunฤ dreptate creditat cu fondarea unui nou stil teatral numit โNoul Fabulismโ (Mel Gussow, New York Times).
รncepรขnd cu 1980, Andrei ศerban a montat ศi spectacole de operฤ. Dupฤ debutul de la Cardiff cu piesa โEvgheni Oneghinโ, au urmat adaptฤri diferite pe cele mai importante scene ale lumii precum Royal Opera Covent Garden, Metropolitan, San Francisco, Chicago, Los Angeles, Paris, Viena, La Fenice ศ.a.
รntre 1977 ศi 1978 a predat la Yale Drama School, iar รฎntre 1980-1989 a predat cursuri de regie ศi actorie la Advanced Theatre Training Institute (Harvard). Dupฤ experienศa ca director al Teatrului Naศional Bucureศti (1990-1993), interval รฎn care a reuศit sฤ revitalizeze ศi reinventeze vestitul teatru bucureศtean, Andrei ศerban s-a รฎntors รฎn Statele Unite ale Americii unde, รฎn 1992, a primit catedra de artฤ teatralฤ de la Columbia University, cumulรขnd cu aceeaศi ocazie ศi funcศia de director la Oscar Hammestein II Center for Theatre Studies. Experienศele pedagogice nu s-au restrans doar la teritoriul american. Andrei ศerban a conferenศiat ศi ศinut cursuri ศi la La Jolla (San Diego), Pittsburgh Conservatoire de Paris, respectiv la ศcoala de teatru din Stockholm ศi a efectuat รฎn Romรขnia numeroase cursuri de varฤ pentru tinerii actori ศi studenศi, sub egida Academiei Itinerante ce-i purta numele. Pentru activitatea desfฤศuratฤ, a fost distins cu numeroase premii internaศionale, dintre care amintim: Premiul โBest Performanceโ pentru piesa โลeful sectorului sufleteโ, la Festivalul Internaลฃional Studenลฃesc de la Zagreb din 1965, premii la Festivalurile de la Avignon, Shiraz ลi Belgrad, nominalizare la premiile โTonyโ din 1977 pentru spectacolul โLivada cu Viลiniโ. Este laureat cu Premiul Societฤลฃii Regizorilor de Teatru ลi Coreografilor โGeorge Abbottโ (1999) ศi distins cu patru titluri de Doctor Honoris Causa ศi cu onoruri precum Ordinul Steaua Romรขniei รฎn Grad de Mare Cruce (รฎn decembrie 2008, la Paris), sau titlul de Cetฤลฃean de onoare al municipiului Iaลi (acordat รฎn 2015), precum ศi al Municipiului Bucureศti (acordat รฎn 2019).
Colecศia faimosului regizor Andrei ศerban cuprinde un bogat fond documentar din domeniul teatrului ศi al operei, care acoperฤ peste jumฤtate de secol. Din acest fond fac parte numeroase afiศe ale spectacolelor sale, puse รฎn scenฤ รฎn Europa (Cluj-Napoca, Cambridge, Londra, Paris), รฎn Statele Unite ale Americii (Los Angeles, New York, Columbia University) sau รฎn America de Sud (Caracas). La acestea se adaugฤ preศioasele caiete de regie, notiศe cu indicaศii regizorale, precum ศi peste 1000 de fotografii personale care surprind momente din timpul spectacolelor sau de la repetiศii. Remarcabilฤ este, de asemenea, corespondenศa purtatฤ de regizor cu nume mari ale teatrului internaศional.
Inedite รฎn cadrul acestei colecศii sunt รฎnregistrฤrile a zeci de spectacole puse รฎn scenฤ de Andrei ศerban รฎn lumea รฎntreagฤ, care au fost digitizate: โSamuel Beckett Happy daysโ (Public Teatre New York, 1980); โA 12-a noapte รฎn Bostonโ (American Repertory Theater Boston, 1989); โDorinศaโ (Teatrul Almeida Londra, 1990); โRogilettoโ (Teatro La Fenice Veneศia, 1991); โLivada cu viศiniโ (Teatrul Naศional Bucureศti, 1992); โOedipe: premierฤ Enescuโ (Opera Bucureศti, 1995); โรngerul de focโ (Amsterdam Opera, 1998); โShakespeare Neguศฤtorul din Veneศiaโ (American Repertory Theatre Boston, 1998); โVฤduva veselฤโ (Opera de Stat din Viena, 1999); โAvarul, comedie francezฤโ (Paris, 2000); โรmblรขnzirea scorpieiโ (American Repertory Theater, Boston); โVecerniile sicilieneโ (Opera Bastille Paris, 2003); โVisul unei nopศi de varฤ la Chicagoโ (Lyric Opera of Chicago, 2005); โTrei suroriโ (Teatrul Naศional din Budapesta, 2010); โOtelloโ (Opera Bastille Paris, 2011). Foarte valoroase pentru viitoarele cercetฤri de specialitate sunt ศi รฎnregistrฤrile workshopurilor de la Cluj-Napoca, Arad ศi Sfรขntu-Gheorghe sau cele cu studenศii sฤi din Master Class Columbia NY.
รn fondul โAndrei ศerbanโ se mai gฤsesc numeroase cฤrศi, periodice, dosare care conศin cronici de spectacole, broศuri ศi extrase din presฤ, precum ศi obiecte personale ale regizorului romรขn. Ca scriitor, Andrei ศerban ne propune o autobiografie bilingvฤ, รฎn douฤ pฤrศi, โCฤlฤtoriile mele/ My Journeysโ (Editura Institutului Cultural Romรขn, Bucureศti, 2008), precum ศi o serie de alte volume de specialitate care รฎi descriu activitatea regizoralฤ.
Ultimele materiale intrate รฎn aceastฤ colecศie ne-au fost donate de Andrei ศerban la finalul lunii mai, cรขnd, venit la Festivalul Shakespeare, a vizitat ศi Muzeul Cฤrศii ศi Exilului Romรขnesc. Domnia sa ne-a adus mai multe cฤrศi, printre care volumul โNiciodatฤ singurโ ศi cea de-a treia ediศie a volumului โO biografieโ, apฤrutฤ la Editura Polirom, รฎn anul 2022. โE, cred, nevoie de o explicaศie pentru noua copertฤ. De ce acum, mai avansat รฎn vรขrstฤ, revin la o imagine de tinereศe? Pentru cฤ portretul tรขnฤrului regizor care eram este creaศia tatฤlui meu, cunoscutul fotograf George ศerban, de care sunt foarte mรขndru.
Una dintre metaforele ce revin constant รฎn O biografie este โfloarea tinereศiiโ. Ce fericit ar fi tata sฤ ศtie cฤ nimeni nu a fixat pe peliculฤ cฤ el floarea rarฤ, pe care o aveam natural ศi fฤrฤ efort la acea vรขrstฤ, neศtiind cรขt de greu รฎmi va fi mai tรขrziu sฤ nu o pierd.
Oare o mai am?
รntrebare pentru o altฤ carte…หฎ – โO biografieโ, Editura Polirom, 2022
Cu prilejul acestei ultime vizite, Andrei ศerban ne-a adus, pentru a completa fondul existent, un tablou portret, distincศii, diplome, roba purtatฤ la decernarea, de cฤtre Universitatea Ovidus din Constanศa, a titlului Doctor Honors Causa, dar ศi mai multe afiศe. Marele regizor ne-a fฤcut onoarea de a semna ultimele cฤrศi donate, precum ศi un afiศ al spectacolului โA douฤsprezecea noapteโ, de Willam Shakespeare, รฎn regia lui Andrei ศerban.