Biografie:
CONSTANTZA BUZDUGAN (GRIGORIU), sculptor
(n. 1912, București, România – d. 1965, Paris, Franța)
Laureată a Premiului Simu pentru lucrarea Chinezoaica și autoare a aproximativ o sută de lucrări, Constantza Buzdugan a studiat în Franța la Colegiul de fete de la Bouffémont, lângă Paris, între 1929 și 1930, apoi în Marea Britanie la colegiul Ivy House School. La întoarcerea în țară s-a inițiat în tehnicile sculpturii, în atelierul lui Constantin Baraschi. După căsătoria cu diplomatul român Dimitrie Buzdugan, în 1934, s-a mutat la Londra unde va locui trei ani. În această perioadă a lucrat în propriul său atelier, sub îndrumarea lui Frank Dobson, viitor membru al Royal Academy of Arts.
La reîntoarcerea în țară, în 1937, după realizarea celor două lucrări apreciate, Portret de femeie și Cap de bărbat I, și-a reînceput activitatea în atelierul lui Constantin Baraschi. Începând cu 1938, a luat parte la numeroase manifestări artistice; și-a prezentat lucrarea Chinezoaica la Salonul oficial de pictură și sculptură de la București, aflat sub egida Ministerului Culturii, una dintre cele mai importante activități artistice, prilej cu care a obținut Premiul Simu. Lucrarea va fi reprodusă ulterior, în 1942, în mai multe reviste de artă prestigioase din Milano. La același Salon, în 1939, expune portretul Sybille Pantazzi, ulterior prezintă Portret de femeie (creat la Londra) și Primăvara la o expoziție în saloanele Ateneului Român din București.
În 1939 va pleca la Roma unde va împărți atelierul cu sculptorul Michele Paszyn și apoi cu maestrul Ivan Meštrović. Lucrările sale Bagnanti, Statuie decorativă și Alexandru copil, expresie artistică a păcii, sunt completate de cele care alcătuiesc prima expoziție a artistei la Roma, intitulată Pax, după titlul lucrării cu același nume.
În 1942, a organizat două expoziții personale la Galleria Roma din Roma și la Galleria del Duomo din Milano, ale căror lucrări sunt apreciate de critica de specialitate.
La plecarea din Italia, Constantza Buzdugan încredințează lucrările sale Academiei di Romania în Roma, dar din cauza situației de după război și a închiderii Academiei Române din Roma în 1947, toate lucrările artistei rămase în Italia vor dispărea cu excepția Pax, rămasă în continuare la sediul instituției.
În 1944, s-a reîntors în țară, unde aderă la Uniunea Artiștilor Plastici, iar anul următor a expus Nud și Tors de bărbat la Salonul oficial de pictură și sculptură al Fundației Dalles. În 1947, a expus la Galeria Djaburov din București macheta proiectului ornamental Cavoul Familiei Grigoriu-Buzdugan. A devenit membru cu drepturi depline la Uniunea Artiștilor Plastici din România, secția de sculptură în 1951. Un bust Leonardo da Vinci, comandat de Primăria Capitalei în 1953, se află în Parcul Herăstrău din București.
La Expoziția Anuală de Stat din 1954 prezintă Cap de fată Ludmila și un Bust Vasile Voiculescu. De asemenea, artista a realizat două Busturi George Enescu pentru Institutul Român pentru Relațiile Culturale cu Străinătatea (IRRCS) și pentru Filarmonica de Stat din București. În 1956, un Bust Anca la 18 ani și Cosașul au fost prezentate la Expoziția Anuală de Stat, bust care se regăsește în depozitul Muzeului de Artă din Constanța. IRRCS i-a cumpărat mai multe lucrări, printre care Pacea și Cap de fată, această ultimă lucrare împreună cu Cap monumental Nicolae Titulescu și Maternitate se află în depozitul Muzeului Național de Artă al României.
Statuile sculptate în lut în atelierele Pangratti, Drama și Poezia, propuse la Concursul Național din 1958 au fost comandate de Ministerul Culturii. Drama a fost instalată pe frontispiciul Operei din București, unde se află și astăzi. Portretul capul Constantin Brâncuși a fost foarte apreciat la Expoziția Interregională din 1962 și la Expoziția Anuală de Stat din 1963, ambele organizate la București. Rezerva Muzeului Național de Artă al României păstrează un exemplar al lucrării. Apoi, în 1967, un exemplar va fi cumpărat de Ministerul Afacerilor Culturale al Franței, acesta se află la Muzeul Național de Artă Modernă – Centre Pompidou din Paris, de asemenea, ultimul exemplar aparține colecției familiei artistei.
În colecția familiei se mai regăsesc și trei statuete pe tema muzicii: Trio, Trio de coarde și Cor (Cvartet vocal), dar și Cap Anca, Bust Anca la 18 ani împreună cu mai multe desene. Din aceeași categorie pe tema muzicii face parte și Taraful, statuetă cumpărată de Uniunea Compozitorilor. În 1963, sculptează un Bust al Patriarhului Nicodim la cererea Patriarhiei Ortodoxe Române din București, lucrare pierdută alături de Cerb cu căprioară. În 1964, i-a fost aprobat de Comitetul pentru Artă din București un amplu proiect de lucrare, destinat litoralului și intitulat Vela.
Opera de maturitate include, printre altele, sculpturi ce au ca temă păsările: Două păsări, Două păsări față în față și Pasăre în cădere. În anii 1963-1965, evoluția sa în sculptură este evidentă prin stilul care se simplifică, dar și prin viziunea care cuprinde planuri mult mai ample: Trei dansatoare, Privind marea. Ultima etapă de creație include non-figurativul prin lucrări precum Cap de fată stilizat, Geneza I, II, III, și în special, prin ultima sa lucrare Orfeu, terminată în 1965, anul în care ia definitiv drumul exilului spre Franța, acesta fiind și anul morții Constanței Buzdugan.
Premii:
Laureată a Premiul Simu din anul 1938 pentru Chinezoaica.
Mențiune la Concursul Național din anul 1949 pentru macheta centenarului nașterii lui Mihai Eminescu.
Premiul al doilea la Concursul Național din anul 1955 cu macheta pentru Monumentul George Enescu.
Laureată a Concursului Național din anul 1957 cu macheta pentru Monumentul 1907.
Laureată a Concursului Național pentru decorarea litoralului românesc al Mării Negre din anul 1964, cu lucrarea Privind Marea, prezentată în cadrul Expoziției „20 de ani de la Eliberare”.
Descriere colecție:
Colecția „Constantza Buzdugan”
Fondul ce poartă numele artistei Constantza Buzdugan, parte integrantă a colecțiilor din Muzeul Cărții și Exilului Românesc începând cu anul 2018, se constituie într-o valoroasă și inedită bibliotecă de artă, din care fac parte cu precădere sculpturi, dar și desene și schițe semnate de artistă.
Artista se întoarce acasă, în România, prin operele sale donate Muzeului Cărții și Exilului Românesc, cu bunăvoința Ancăi Buzdugan, fiica talentatei sculptorițe. Dintre obiectele care alcătuiesc colecția amintim sculpturile de format mic, care au putut fi păstrate în familie: Cap de femeie stilizat, George Enescu, Constantin Brâncuși (realizat în ghips patinat în culoarea bronzului), Trio de coarde, Cor (Cvartet vocal), Portret Anca (lucrare realizată în 1962 și inspirată de fiica sa) și sculptura Orfeu, care este ultima lucrare a artistei.
Pieselor de artă li se alătură celelalte bunuri culturale recuperate deja din Occident pentru reîntregirea culturii noastre naționale: mărturii scrise ale vieții artistice din exil a Constantzei Buzdugan, concretizate în cărți, albume despre artă și arhitectură antică, manuscrise, fotografii și documente din arhiva personală, dar și desene și schițe semnate de renumita sculptoriță, care au putut fi salvate.
Listă cu lucrări proprii:
BUZDUGAN, CONSTANTZA. Sculptură Cap de fată stilizat. [sculptură]. Constantza Buzdugan
B98
BUZDUGAN, CONSTANTZA. Sculptură Constantin Brâncuși. [sculptură]. Constantza Buzdugan
B98
BUZDUGAN, CONSTANTZA. Sculptură George Enescu. [sculptură]. Constantza Buzdugan
B98
BUZDUGAN, CONSTANTZA. Sculptură Orfeu. [sculptură]. Constantza Buzdugan
B98
BUZDUGAN, CONSTANTZA. Sculptură Portret Anca. [sculptură]. Constantza Buzdugan
B98
BUZDUGAN, CONSTANTZA. Sculptură Quatuor vocal. [sculptură]. Constantza Buzdugan
B98
BUZDUGAN, CONSTANTZA. Sculptură Trio de coarde. [sculptură]. Constantza Buzdugan
B98
Din colecția autorului:
BACIU, ŞTEFAN. Poemele poetului tânăr. [Carte tipărită]. Ştefan Baciu. Bucureşti : Fundaţia pentru Literatură şi Artă „Regele Carol II”, 1935, 40 p.; XLVI p. Ştefan Baciu, Poemele poetului tânăr, operă premiată de Comitetul pentru premierea scriitorilor tineri şi editată de Fundaţia pentru Literatură şi Artă <<Regele Carol II>> Cartea conține o dedicație semnată de Al. Rosetti (exemplar nr. inventar CB0226).
B13 T I 4.287
BOURDELLE, ANTOINE. La sculpture et Rodin [Carte tipărită] : avec 22 compositions, dont 19 inédites d’Antoine Bourdelle, et précédé de quatre pages de journal par Claude Aveline. Antoine Bourdelle. Paris : Éditions Émile-Paul Frères, 1937, 237 p. ; il.
B74
CAMUS, ALBERT. Le mythe de Sisyphe [Carte tipărită] : essai sur l’absurde. Albert Camus. Paris : Éditions Gallimard, 1942, 192 p. (Collection Idées.Nrf ; 1).
C17
CHARBONNEAUX, JEAN. La sculpture grecque archaique. [Carte tipărită]. Jean Charbonneaux. Paris : Éditions Gonthier, 1945, 144 p. (Collection Bibliothèque Médiations ; 28).
C39
CIORAN, EMIL. Aveux et anathèmes. [Carte tipărită]. Cioran. [Paris] : Gallimard, 1987, 149 p. (Collection Arcades ; 11). ISBN 2-07-070830-6
C53
CIORAN, EMIL. Cahiers [Carte tipărită] : 1957-1972. Cioran. Avant-propos de Simone Boué. [Paris] : Éditions Gallimard, 1997, 999 p.
C53
D’ORS, EUGENIO. La Vie de Goya. [Carte tipărită]. Eugenio D’Ors. Version francaise de Marcel Carayon. [Paris] : Éditions Gallimard, 1928, 274 p. (Collection Leurs Figures).
D70
GUITTON, JEAN. Portrait de M. Pouget. [Carte tipărită]. Jean Guitton. Paris : Éditions Gallimard, 1941, 447 p. (Le livre de Poche).
G95
JÜNGER, ERNST. Approches [Carte tipărită] : drogues et ivresse. Ernst Jünger. Traduit de l’allemand par Henri Plard. Paris : Éditions Gallimard, [s.a], 512 p. (Collection Idées ; 319).
J90
KAFKA, FRANZ. Castelul [Carte tipărită] : roman. Franz Kafka. Traducere, prefață și tabel cronologic de Mariana Șora ; [Ilustrația copertei: Alexandru Szathmary]. Bucureşti : Editura pentru Literatură, 1968, 404 p. (Biblioteca pentru toţi ; 477).
I 2.745 K14 821ger/K14
KAFKA, FRANZ. Verdictul și alte povestiri. [Carte tipărită]. Franz Kafka. În românește de Mihai Isbășescu ; [Coperta de Florian Pucă]. București : Editura pentru Literatură Universală, 1969, 221 p. (Colecţia Meridiane ; 81).
K14 821cze/K14
LEMNY, DOINA. Lizica Codreanu [Carte tipărită] : o dansatoare româncă : în avangarda pariziană. Doina Lemny. Bucureşti : Editura Vellant, 2012, 108 p. ; foto. ISBN 978-973-1984-88-9
L44
LOVINESCU, MONICA. La apa Vavilonului. [Carte tipărită]. Monica Lovinescu. București : Editura Humanitas, 2010, 762 p. ISBN 978-973-50-2637-0
L81
MANTAIGNE, ANDRÉ. Maurice Vlaminck. [Carte tipărită]. André Mantaigne. [s.l.] : Les Édition G. Crès & C-ie, 1929, 142 p. ; 39 p.il. (Collection Peintres et Sculpteurs).
M29
MAURIAC, FRANÇOIS. Le Noeud de vipères [Carte tipărită] : roman. François Mauriac. Première Partie. Paris : Éditions Bernard Grasset, 1932, 288 p. ISBN 2246008530
M49
MONTHERLANT, HENRY DE. Les jeunes filles [Carte tipărită] : pitié pour les femmes. H. de Montherlant. Paris : Éditions Gallimard, 1936, 244 p. (Le livre de Poche ; 47).
M88
NIETZSCHE, FRIEDRICH WILHELM . Humain, trop humain. . Tome 1, Une livre pour les esprits libres [Carte tipărită]. F. Nietzsche. Traduit de l’allemand par A. M. Desrousseaux. Paris : Éditions Denoël; Éditions Gonthier, 1910, 206 p. În: Humain, trop humain. / F. Nietzsche . ─ Paris : Éditions Denoël, 1910-.
N72
NOLHAC, PIERRE DE. Les jardins de Versailles. [Carte tipărită]. Pierre de Nolhac. Paris : Éditeur Henri Floury, 1924, 160 p.
N84
PAPINI, GIOVANNI. Michel-Ange. [Carte tipărită]. Giovanni Papini. Traduit de l’italien par Fernand Hayward. Paris : Éditeur Flammarion, [1950], 523 p.
P30
PLATON. Apologie de Socrate, Criton, Phédon. [Carte tipărită]. Platon. Traduction, notices et notes par Émile Chambry. [Paris] : Garnier-Flammarion, 1965, 188 p.
I 8.260 P70
PLATON. La république. [Carte tipărită]. Platon. Introduction, traduction et notes par Robert Baccou. Paris : Éditions Garnier, 1966, 512 p.
P70
PLATON. Protagoras – Euthydème – Gorgias – Ménexène – Ménon – Cratyle. [Carte tipărită]. Platon. Traduction, notices et notes par Émile Chambry. [Paris] : Garnier-Flammarion, 1967, 507 p. (Texte intégral ; 146).
P70
PLATON. Théétète parménide. [Carte tipărită]. Platon. Traduction, notices et notes par Émile Chambry. Paris : Garnier-Flammarion, 1967, 318 p. (Texte intégral ; 163texte).
P70
ROSETTI, ALEXANDRU. Note din Grecia [Carte tipărită] : India : Israel : diverse : cartea albă. Al. Rosetti. Cuvânt înainte de Liviu Călin ; Ilustraţia copertei: Dumitru Ionescu. Bucureşti : Editura Minerva, 1970, 316 p. (Biblioteca pentru toţi ; 577).
R76 91(100) / R76 91(100)/R76